برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

بیمارستان شهید مدنی آذرشهرShahid Madani Azarshahr hospital

فهرست اصلی

قوانین و مقررات

 
 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهدشتی و درمانی تبریز
شبکه بهداشت و درمان آذرشهر
 
واحد منابع انسانی بیمارستان شهید مدنی آذرشهر
(کارگزینی)
      
                                                                                    

1-دفترچه قوانین و مقررات جهت پرسنل جدیدالورود

عنوان صفحه مقدمه  معرفی مرکز
چشم انداز ، رسالت ،خط مشی و ارزشهاي حاکم بر مرکز  اهداف 
واحد حاکمیت بالینی و بهبود کیفیت  ایمنی بیمار
ویژگی هاي فرهنگی و بومی مردم منطقه  رعایت حقوق گیرندگان خدمات تکریم ارباب رجوع
نحوه افتتاح حساب پرونده حراستی  کارت شناسایی درخواست مهر  برچسب تردد جهت استفاده از پارکینک اتیکت شناسایی انواع مرخصی  نقل و انتقال تعریف اثر انگشت اجزاء حکم کارگزینی ارتقاء گروه یا طبقه ارتقاء رتبه
مقررات ویژه پرسنل درمانی
استاندارهاي ملی پوشش کارکنان موسسات پزشکی  اصول مرتبط با کنترل عفونت مسئولیت ارتباطات فردي
تحویل وسایل بخش و اموال بیمار حفظ حریم بیمار کاربرد وسایل بخش رازداري حفظ اسناد رعایت سلسله مراتب سایر موارد 
 

مقدمه:
کلیه افرادي که در بیمارستان آذرشهروابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام وظیفه می نمایند باید قوانین و مقررات مربوط به بیمارستان را رعایت نموده و در اجراي آنها کوشا باشند . ضمن خوش آمدگویی به همکاران جدیدالورود و آرزوي موفقیت روزافزون به اطلاع می رساند واحد منابع انسانی بیمارستان شهید مدنی آذرشهر آماده دریافت پیشنهادات و ایده هاي نو همکاران میباشد . شایسته است ازکلیه عزیزانی که در تهیه این مجموعه مارا یاري نموده اند ، صمیمانه تقدیر و تشکر نمائیم. 
 
تکریم ارباب رجوع:
بیماران و خانواده هاي آنان بدلیل شرایط خاصی که در آن بسر می برند تحریک پذیري زیادي دارند و بنابراین باید با نهایت متانت ، ادب و احترام و طبق منشور حقوق بیمار ، تحت هر شرایط با آنها رفتار شود . در موارد ضروري و پس از اطلاع به سوپروایزر از نگهبان بیمارستان کمک خواسته و از درگیر شدن مستقیم با بیمار و همراه بیمار اکیدا خودداري کنید. لازم است پس از ورود بیمار به بخش، خود را به بیمار معرفی کرده و قسمتهاي مختلف بخش ( از قبیل شماره اتاق و تخت بیمار ؛ سرویس بهداشتی ، خروجی اضطراري ، زنگ
اخبار و...) و شماره داخلی بخش را در اختیار وي قرار دهید پمفلت آموزش به بیمار در بدو پذیرش ، مقررات بخش و بیمارستان را به بیمار و همراهان وي ارائه نمایید.
 
نحوه افتتاح حساب بانکی
کارگزینی پس از صدور اولین حکم ، شما را جهت افتتاح حساب به واحد حسابداري معرفی می کند . واحد حسابداري شما را با در دست داشتن مدارك ، بیمه و کارت ملی برحسب قرارداد مربوطه جهت افتتاح حساب به بانک ملی دانشگاه معرفی می نماید و پس از افتتاح حساب لازم است شماره حساب خود را به واحد حسابداري جهت واریز حقوق اطلاع دهید . در ضمن واحد حسابداري جهت دسترسی شما به فیش حقوقی از طریق سایت دانشگاه ، رمز مربوطه را در سایت وارد کرده و در اختیارشما قرار می دهد. 
تبصره : افرادي که تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار خواهند گرفت لازم است معرفی از واحد حسابداري را جهت تحویل به سازمان بیمه اجتماعی به منظور اخذ شماره حساب جهت واریز حق بیمه اخذ کرده و به سازمان بیمه اجتماعی تحویل دهند و شماره حساب مربوطه را به واحد حسابداري جهتد واریز بیمه اعلام نمایند. 
 
پرونده حراستی
لازم است پرسنل جدید الورود براي تشکیل پرونده حراستی و ارائه مدارك مربوطه به واحد حراست مرکز مراجعه نمایند.
 
دریافت کارت شناسایی
براي دریافت کارت شناسایی لازم است فرم مربوطه تکمیل و مدارك شامل: 
حکم کارگزینی ، کپی کارت ملی و یک قطعه عکس 4*3 (به غیر از نیروهاي رسمی وپیمانی) را تهیه و به واحد حراست تحویل دهید. 
 
درخواست مهر
براي دریافت مهر درخواست خرید توسط مسئول بخش یا واحد مربوطه نوشته خواهد شد و لازم است فرم مخصوص دریافت مهر توسط شما تکمیل و به واحد حراست تحویل دهید . جهت دریافت فرم مخصوص دریافت مهر با مراجعه به دفتر حراست اقدام نمایید. 
 
برچسب تردد جهت استفاده از پارکینگ
براي دریافت برچسب تردد مدارك ذیل را تهیه و به واحد حراست تحویل دهید. 
1- نکمیل فرم 2- یک قطعه عکس 3- کپی حکم 4- کپی سند ماشین 5- کپی کارت ماشین
 
اتیکت شناسایی
معرفی پرسنل جدیدالورود به مسئول روابط عمومی جهت دریافت مهر توسط مسئول واحد انجام خواهد شد. 
با ثبت مشخصات شامل نام، نام خانوادگی و عنوان براي تهیه اتیکت شناسایی ، همکاران جدیدالورود بایستی یک قطعه عکس4*3 در پشت آن به کارگزینی تحویل نمایند.
 
 
 
 
انواع مرخصی ( استحقاقی ، استعلاجی ، پاس ساعتی ، پاس اداري ) مرخصی استحقاقی:
طبق ماده 71 آئین نامه کارکنان اداري و استخدامی غیر هیات علمی دانشگاه کارمندان رسمی ، پیمانی ، طرحی و قراردادي (کار مشخص، پزشک خانواده و مشاغل خدمات عمومی) 30 روز در سال حق استفاده از مرخصی کاري با استفاده از حقوق و مزایاي مربوط را دارند که حداکثر نیمی از مرخصی ها ( پانزده ) روز براي کارمندان رسمی ، پیمانی ، طرحی ، قرارداد کار مشخص ، پزشک خانواده قابل ذخیره و براي کارکنان مشاغل خدمات عمومی 9 روز در پایان سال قابل بازخرید خواهد بود. 
 
نکته
مدت استفاده از این نوع مرخصی به ازاء هر ماه 5/2 روز می باشد .
کارکنان رسمی و پیمانی به هر میزان از ذخیره مرخصی استحقاقی خود پس از موافقت مسئول مربوطه می توانند استفاده نمایند.   
طبق ماده 74 آئین نامه کارکنان اداري و استخدامی غیر هیات علمی دانشگاه به منظور تحکیم و تکریم خانواده ، کارمندان موسسه در موارد ذیل حق برخورداري از هفت روز مرخصی اضطراري علاوه بر سقف مرخصی استحقاقی سالانه را دارند. مرخصی مذکور قابل ذخیره یا باز خرید نمی باشد. 
الف) ازدواج دائم کارمند  ب) ازدواج فرزند کارمند 
ج) فوت بستگان درجه یک شامل : همسر ، فرزند ، پدر ، مادر ، خواهر و برادر 
 
نحوه درخواست مرخصی و استفاده از آن
لازم است درخواست برگ مرخصی را حداکثر یک هفته قبل و حداقل یک روز قبل تکمیل نموده و به مسئول مربوطه تحویل دهید. 
مسئول مربوطه در صورت موافقت قسمت مربوطه را در برگ درخواست تکمیل و امضاء و مهر نموده و شما موظف است برگ مرخصی خود را به واحد تایمکس تحویل نماید پس از اقدامات در واحد تایمکس ، برگ مرخصی به دبیرخانه تحویل داده شده و شماره و تاریخ ثبت می گردد و در آخر به مسئول امور مرخصی کارکنان در مرکز تحویل تا اقدامات لازم در خصوص ثبت در سیستم مربوطه و کسر از ذخیره مرخصی انجام گیرد و پس از تایید این واحد دبیرخانه موظف است برگ درخواست را تفکیک نموده و یک برگ را جهت درج در پرونده پرسنلی به بایگانی و یک برگ به شما تحویل نماید. 
نکته
در هنگام نوشتن مرخصی کارکنانی که در حکم کارگزینی آنان نوبت کاري دریافت می نماید (کارکنان شیفتی) تعطیلات موجود بین دو مرخصی جزو مرخصی محسوب خواهد شد. ( مثلا اگر کارمند بخواهد از روز پنجشنبه تا شنبه مرخصی بگیرد جمعه نیز جزو مرخصی استحقاقی خواهد بود) اما این مورد در کارکنان غیر شیفتی که نوبت کاري دریافت نمی کنند فرقی نمیکند.
تبصره : کارکنان واحد پرستاري ، برگ درخواست مرخصی خود را پس از موافقت و امضاء مسئول بخش به دفتر پرستاري تحویل دهند. 
 
مرخصی استعلاجی
کارکنان موسسه طبق ماده 79 آئین نامه اداري و استخدامی در صورت ابتلا به بیماري که مانع از انجام خدمت شود تا سه روز با گواهی پزشک معالج و تایید پزشک معتمد و مازاد بر سه روز تا سقف چهار ماه با تایید شوراي پزشکی می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده نماید و در صورت استفاده بیش از چهار ماه مجدداً تایید شوراي پزشکی الزامی و در بعضی موارد طبق مقررات صندوق مربوطه نیز خواهد بود. 
 
نکته
بانوان می توانند از مدت نه ماه مرخصی استعلاجی زایمان با استفاده از حقوق و مزایا استفاده نمایند.   
به کارمندانی که همسر ایشان وضع حمل می نمایند ، مدت 15 روز مرخصی اضطراري مراقبت از همسر تعلق می گیرد. این مرخصی قابل بازخرید یا ذخیره نمی باشد.
 
نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی
کارمند موظف است حداقل یک روز قبل برگ استعلاجی خود را به کارگزینی تحویل نماید تا این واحد پس از ثبت و اقدامات لازم در خصوص تهیه نامه جهت تایید به یکی از مراجع سازمان تامین اجتماعی ( کارکنان پیمانی و قراردادي و بعضی موارد نیروهاي رسمی که تابع این صندوق می باشد ( و کمسیون پزشکی استان ) نیروهایی که تابع صندوق درمانی می باشند ) انجام نماید. سپس کارمند موظف است نامه را به مراجع ذکر شده تحویل و جوابیه را به دبیرخانه مرکز تحویل نماید. 
 
نکته : مسئول مربوطه حتمًاً باید مرخصی و تاریخ آن را به اطلاع کارگزینی برساند
 
مرخصی پاس ساعتی
کارمندان موسسه طبق ماده 76 آئین نامه اداري استخدامی می توانند با موافقت مسئول مربوطه از مرخصی کمتر از یک روز که جزء مرخصی استحقاقی می باشد استفاده نمایند که حداکثر مدت آن به میزان نصف ساعت کاري روزانه می باشد. 
 
نکته : در صورت استفاده بیش از مدت مذکور ، یک روز مرخصی استحقاقی محاسبه می گردد. 
کارکنان پرستاري جهت استفاده از مرخصی ساعتی حتی الامکان در ساعتی که حجم فعالیت بخش زیاد نباشد می توانند از مرخصی استفاده نمایند که باید با هماهنگی و امضاء سرپرستار و تائید دفتر پرستاري باشد ، حتی المقدور از گرفتنمرخصی ساعتی اول و آخرشیفت خودداري شود زیرا در مراقبت از بیماران تاثیر گذار خواهد بود. 
 
مرخصی پاس اداري
مرخصی پاس اداري داراي محدودیت زمانی نبوده و در صورت نیاز و با تایید مقام مافوق می توانید از مرخصی مذکور استفاده نمایند. 
 
نحوه ارائه مرخصی ساعتی و اداري
لازم است کارمند برگ مربوطه را تکمیل و به مسئول مربوطه تحویل نماید . مسئول مربوطه پس از تایید و
امضاء آن را به شما تحویل می دهد . هنگام خروج برگ را به نگهبانی تحویل دهید و نگهبانی در آخر هر روز برگ ها را به واحد تایمکس و امور مرخصی می دهد تا اقدام نمایند با این تفاوت که مرخصی ساعتی از مرخصی سالیانه کارکنان کسر می گردد. 
 
 
مرخصی بدون حقوق
کارمندان رسمی و پیمانی طبق ماده 78 آئین نامه اداري استخدامی در طول مدت خدمت خود با موافقت موسسه می توانند حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند و در صورتی که کسب مرخصی براي ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل قرارداد می باشد . کارمندان یا نیاز موسسه باشد تا مدت دو سال دیگر قابل افزایش خواهد بود. و براي نیروهاي قراردادي به ازاء هر سال یک ماه. 
 
نکته:  
در طول این مدت هیچ گونه حقوق و مزایایی و حتی حق بیمه براي کارمند پرداخت نمی شود و در صورتی که کارمند بخواهد مدت مذکور جزء سنوات خدمتی محسوب شود باید خود با مراجعه به بیمه تحت پوشش خود اقدامات لازم را طبق مقررات آن سازمان انجام دهد. 
مرخصی حق شیر
طبق تبصره پنج ماده 82 آئین نامه اداري استخدامی به کارمندان زن پس از اتمام مرخصی زایمانی تا سن 24 ماهگی فرزند ، روزانه یک ساعت مرخصی شیردهی تعلق می گیرد. 
 
نکته
طبق استعلام شفاهی از مدیریت نیروي انسانی به ازاء هر شیفت کارمند می تواند یک ساعت از مرخصی مذکور استفاده نماید. 
 
پاره وقت
فعلاً این قانون براي کارمندان زن رسمی وجود دارد که مدت آن حداکثر سه سال می باشد که در این مدت تمام حقوق و مزایا نصف پرداخت می گردد به جز کسورات بیمه که به صورت کامل پرداخت و جزو سنوات خدمت کارمند محسوب می گردد . و در صورت وجود قانون بیش از سه سال هم کسورات بیمه و سنوات و هم حقوق و مزایا نصف اقدام می گردد. 
 
 
 
نقل و انتقال
بر اساس بخشنامه موجود اقدام می گردد که هر گونه سوال در این مورد توسط امور اداري به کارکنان پاسخ داده خواهد شد. 
تعریف اثر انگشت
کارمند پس از دریافت معرفی نامه استخدام ، به کارگزینی مرکز مراجعه و با راهنمایی آن واحد به مسئول مربوطه مراجعه می نماید و مسئول مربوطه پس از دریافت درخواست شروع بکار از کارگزینی ، تاریخ شروع بکار را به کارگزینی اعلام و واحد کارگزینی نامه را جهت تعریف اثر انگشت پس از تایید به واحد تایمکس می دهد و کارمند پس از آن به آن واحد مراجعه و اقدام می نماید. 
 
اجزاء حکم کارگزینی
حق شغل : این آیتم با توجه به طبقه و رتبه کارمند محاسبه می گردد که طبق جدول مخصوص به خود اقدام  می گردد. 
حق شاغل : این آیتم با توجه به مدرك تحصیلی و دوره هاي آموزشی ( ساعت آموزشی ) ، امتیاز مهارت و توانایی ، امتیاز سنوات دولتی و تجربی کارکنان طبق جدول مخصوص به خود محاسبه می گردد. 
 
تفاوت تطبیق : با توجه به جمع امتیاز حق شغل و شاغل 88 (با ضریب 500 وکسر از مبلغ مشمول کسور سال 87) کارمند محاسبه می گردد و چنانچه این عدد کوچکتر از مبلغ مشمول کسور 87 باشد تفاوت به عنوان تفاوت تطبیق در حکم درج می شود. 
 
امتیاز حق مدیریتی و سرپرستی : براي کارکنان داراي پست سازمانی مدیریت و کارشناس مسئول ها و سوپروایزر ، سرپرستار و این گونه پست هاي سرپرستی وجود دارد که بر اساس امتیازات موجود در جدول خود محاسبه و درج می گردد. 
 
امتیاز ایثارگري : با توجه به درصد جانبازي ، مدت اسارت و حضور داوطلبانه در جبهه طبق جدول مربوطه حداکثر تا 1500 امتیاز محاسبه می شود. 
 
امتیاز سختی کار : با توجه به درصد بخش مربوطه و ضریب سال موجود تا حداکثر 1000 امتیاز قابل محاسبه و درج در حکم می باشد. 
 
امتیاز نوبت کاري : با توجه به درصد شیفت کاري کارکنان با ضریب سال 87 محاسبه می گردد. 
 
امتیاز محل خدمت : با توجه به انتقال کارمند از شهرستان ها به تبریز و بالعکس تا حداکثر پنج سال اختصاص می یابد و جدول مخصوص به خود را دارد. 
 
کمک هزینه عائله مندي و اولاد : این آیتم شامل امتیاز به ترتیب 810 و 210 ضرب در ضریب سال موجود و تا حداکثر سه اولاد محاسبه می گردد. ( فرزاندان ذکور تا حداکثر 20 سال و در صورت ادامه تحصیل تا 25 سال و فرزاندان اناث تا زمان ازدواج یا اشتغال)   
 
مناطق کمتر توسعه یافته و بدي آب و هوا : این آیتم مخصوص شهرستان هایی می باشد که داراي ضریب مناطق کمتر توسعه یافته و بدي آب و هوا طبق جدول اعلامی از سوي دانشگاه می باشد. 
 
سایر : این آیتم فرمول و ابعات پیچیده اي دارد که در صورت نیاز به امور اداري توضیح داده می شود. 
 
ارتقاء گروه یا طبقه:
کارکنان در بدو استخدام با مدرك زیردیپلم با گروه 6 ( طبقه 2 ) ، دیپلم با گروه 7 ( طبقه 3 ) ، فوق دیپلم با گروه 8 ( طبقه 4 ) ، لیسانس با گروه 9 ( طبقه 5 ) ، کارشناسی ارشد با گروه 10 ( طبقه 6 ) ، دکتري با گروه
11 ( طبقه 7 ) و دکتري تخصصی با گروه 12 ( طبقه 8 ) شروع بکار می نمایند. 
 
نحوه ارتقاء 
براي کارکنان زیر دیپلم تا پایان پنج ابتدائی هر 6 سال یکبار گروه یا طبقه می یابد. 
براي کارکنان زیر دیپلم از ششم ابتدائی تا سوم متوسطه هر 5 سال یکبار گروه یا طبقه اختصاص می یابد. براي کارکنان دیپلم و فوق دیپلم هر 5 سال یکبار گروه یا طبقه اختصاص می یابد . 
براي کارکنان داراي مدرك تحصیلی لیسانس و کارشناسی ارشد و دکتري هر 4 سال یکبار گروه ( طبقه ) اختصاص می یابد .
 
نکته : حداکثر ارتقاء طبقه کارکنان دیپلم تا طبقه 8  ، فوق دیپلم تا طبقه 9 ، لیسانس تا طبقه 11 ، فوق لیسانس تا طبقه 12 ، دکتري عمومی تا طبقه 13 و دکتري تخصصی تا طبقه 14 می باشد . لازم به ذکر است طبقات ذکر شده بدون احتساب طبقه تشویقی می باشد. 
 
نکته : کلیه کارکنان رسمی و پیمانی با دارا بودن 28 سال تجربه آخرین طبقه خود را دریافت می نمایند.که این طبقه به حداکثر طبقات کارکنان اضافه می گردد. 
 
ارتقاء رتبه
پنج نوع رتبه با عناوین مقدماتی ( 5 ) ، پایه ( 4  )  ، ارشد ( 3 )  ، خبره ( 2 ) و عالی ( 1 ) وجود دارد که کارکنان با سطح کارشناسی تا رتبه عالی و کارکنان سطح کاردان تا رتبه خبره و سایر مشاغل تا رتبه ارشد ارتقاء می یابند.
 
نحوه ارتقاء رتبه در سطح کارشناسی 
در این سطح ارتقاء رتبه هر 6 سال یکبار و با توجه به ساعات آموزشی تعیین شده و امتیازات ارزشیابی سالانه امکان پذیر می باشد. 
 توضیح:  در ابتداي استخدام در رتبه 5 ، با شش سال تجربه و 300 ساعت دوره آموزشی مصوب و کسب حداقل 60 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه پایه ، با 12 سال تجربه و 250 ساعت دوره آموزشی مصوب و کسب 70 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه ارشد ، با 18 سال تجربه و 200 ساعت دوره آموزشی و کسب 80  درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه خبره و با 24 سال تجربه و 150 ساعت دوره آموزشی و کسب 85 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه عالی قرار می گیرند.  
و براي کارکنان با سطح کاردانی در ابتداي استخدام در رتبه 5 ، با 8 سال تجربه و 300 ساعت دوره آموزشی مصوب و کسب حداقل 60 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه پایه ، با 16 سال تجربه و 250 ساعت دوره آموزشی مصوب و کسب 70 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه ارشد ، با 24 سال تجربه و 200 ساعت دوره آموزشی و کسب 80  درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء در رتبه خبره قرار می گیرند.
براي کارکنان با سطح سایر مشاغل ارتقاء به رتبه پایه با 8 سال تجربه و 300 ساعت دوره آموزشی و کسب 60 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء و در 20 سال تجربه و 250 ساعت دوره آموزشی و کسب 70 درصد امتیاز ارزیابی عملکرد شش سال منتهی به تاریخ ارتقاء ، به رتبه ارشد ارتقاء می یابند. 
 
استاندارهاي ملی پوشش کارکنان موسسات پزشکی:
استفاده از یونیفرم در بخش هاي مختلف به شرح ذیل می باشد:
پرستاران خانم در بخش هاي غیر ویژه، روپوش و کفش سفید، شلوار و مقنعه سرمه اي.
پرستاران آقا در بخش هاي غیر ویژه، روپوش و کفش سفید، شلوار سرمه اي.
پرستاران خانم در بخش هاي ویژه، روپوش و شلوار آبی، کفش و مقنعه سفید.
پرستاران آقا در بخش هاي ویژه، روپوش و شلوار آبی، کفش سفید.
پرستاران و تکنسین هاي اتاق عمل و هوشبري در اتاق عمل : روپوش و شلوار سبز رنگ، کفش سفید.
کمک بهیاران و بیمار برهاي خانم : روپوش و کفش سفید، شلوار و مقنعه طوسی.
کمک بهیاران و بیمار برهاي آقا : روپوش سفید، شلوار طوسی.
منشی ها : روپوش و شلوار و مقنعه سبز مغز پسته اي.   
 
لازم است : پرسنل به دلیل رعایت ایمنی از پوشیدن دمپایی خودداري نمایند.
پرسنل پوشش اسلامی را رعایت نموده و از بکار بردن زیورآلات و آرایش خودداري نمایند.
پرسنل از اتیکت شناسایی (نام نما) در محل قابل رویت بر روي یونیفرم در طول شیفت استفاده کنند.
نظارت مستمر بر رعایت موارد فوق بر عهده سرپرستاران ( در شیفت صبح ) و سوپروایزرهاي کشیک در شیفت هاي عصر و شب و روز هاي تعطیل می باشد و در صورت عدم رعایت در ارزشیابی عملکرد پرسنل دخالت داده خواهد شد.   
 
 
 
اصول مرتبط با کنترل عفونت
براي رعایت سلامت خود پرونده بهداشتی را مطابق نظر کارشناس کنترل عفونت مرکز در اولین فرصت تشکیل دهید .
جزوات و خط مشی هاي کنترل عفونت در بخش را به دقت مطالعه نمایید . در کلاس هاي آموزشی کنترل عفونت شرکت نمایید .
هرگونه موارد مغایر با موازین کنترل عفونت را به کارشناس کنترل عفونت و کارشناس بهداشت محیط گزارش نمایید .
 
مسئولیت:
کلیه پرسنل لازم است بدو ورود ، شرح وظایف خود را از مسئول مربوطه دریافت نمایند و موظفند که وظایف و مسئولیت هاي محوله را به نحو کامل و احسن انجام دهند و خط مشی ها و مقررات و روشهاي تعیین شده پرستاري را رعایت نمایند . اشتباه در دارو و یا درمان بیمار ، سقوط بیمار و بطور کلی هر اتفاق غیر عادي باید طی تکمیل فرم ثبت حوادث غیر معمول فوراً به سرپرست مربوطه و پزشک مسئول اطلاع داده شود و پس از انجام توجهات لازم از بیمار یک نسخه از فرم تکمیل شده توسط پرستار مسئول به مسئول ایمنی مرکز تحویل داده شود. 
 
ارتباطات فردي
لازم است پرسنل مقررات مندرج در این راهنما را اجرا نموده و در محیط کار رفتاري محترمانه و دوستانه و
توام با احترام ، مودت و همکاري با یکدیگر داشته باشند از غرض ورزیهاي بی مورد ، سوء ظن ، اخلال در کار یکدیگر ، اهمال و سستی در انجام وظیفه که عامل اصلی نارضایتی از محیط کار می باشد دوري کرده و دیگران را نیز تشویق به اعمال صحیح نمایند.و در مواقع بروز سوء تفاهمات سعی نمایند با گذشت و فداکاري مسائل را مابین خود حل نمایند. 
 
تحویل وسایل بخش و اموال بیمار
وسایل موجود در بخش اموال بیمارستان هستند و حفظ آنها وظیفه تک تک پرسنل می باشد در صورت مفقود شدن یک وسیله کلیه پرسنل موجود در شیفت مربوطه مسئول تامین آن هستند ، اموال بیمار هرگونه وسیله پزشکی و متعلقات شخصی ( پرونده ، عکس رادیولوژي و ... ) باید فهرست شود و با تایید مسئول بخش پس از دریافت رسید به یکی از بستگان نزدیک بیمار و یا در صورت نداشتن همراه در مکان امنی در بخش نگهداري شوند ،به بیمار و همراهان توصیه می شود هیچگونه وسیله زینتی و قیمتی در بخش به همراه نداشته باشند. کلیه پرسنل باید در استفاده صحیح از وسایل موجود نهایت دقت را نموده و در صورت مشاهده موارد خلاف اصول صحیح نگهداري مراتب را به مسئول مربوطه "خراب است " گزارش دهند در صورت مواجهه با دستگاه معیوب روي آن برچسب زده شود و پیگیریهاي لازم به عمل آید.
 
حفظ حریم بیمار
رعایت حریم شخصی بیمار و حفظ اطلاعات بیماران و محرمانه نگهداشتن اطلاعات مربوط به بیمار وظیفه کلیه کارکنان مرکز می باشد در موارد معاینه بیمار انجام پروسیجرهاي خاص از قبیل تعویض پانسمان ، نوار قلب ، قرار دادن سوند فولی و غیره ضمن ارائه توضیحات لازم به بیمار استفاده از پاراوان و یا هر وسیله دیگر براي حفظ حریم بیمار الزامی است. 
 
راز داري:   
یکی از جنبه هاي اخلاقی حرف پزشکی راز داري در مقابل اسرار بیمار است و باید از هرگونه ابراز شفاهی و کتبی و افشاء اسرار به دیگران جدا خود داري شود و دادن اطلاعات مندرج در پرونده بیماران به افراد غیر مسئول ممنوع است. 
 
کاربرد وسایل بخش
ضمن مراقبت کامل از وسایل بخش نحوه به کار گیري ونگهداري از کلیه وسایل موجود در بخش را بیاموزید . در صورت عدم آگاهی از سرپرستار یا پرستاران خبره کمک بگیرید و در این موارد از دستکاري دستگاهها جدا خودداري کنید . اکثر این دستگاهها دیجیتالی بوده وممکن است با زدن یک کلید اشتباه خراب شده ونیاز به تعمیر داشته باشد. 
 
حفظ اسناد
بدون شک پرونده پزشکی یکی از مهمترین مدارك و حاوي حساس ترین اطلاعات پزشکی و بهداشتی ، درمانی افراد می باشد که حفظ محرمانگی اطلاعات مندرج و اسناد و مدارك موجود در آن از اولویت بالایی برخوردار است. کلیه مشاهدات ، ارزیابی ها و اقدامات درمانی ثبت شده در پرونده ، تنها باید در اختیار تیم درمانی قرار گیرد و هرگز نباید در دسترس افراد غیر مسئول و یا بستگان بیمار قرار داده شود و لازم است که کادر درمانی با متانت و آرامش مانع دسترسی اقوام و همراهان بیمار به پرونده بالینی بیمار شوند. 
 
رعایت سلسله مراتب:
نحوه برخورد با ریاست ، مدیریت ، مدیریت پرستاري ، سوپروایزرها ، سرپرستار ، پرستاران خبره و باسابقه ، سایر کارمندان بیمارستان وخدمات را طبق سلسله مراتب مدیریتی در مرکز بشناسید و جهت حل مسائل مطابق سلسله مراتب عمل نمایید. 
در صورتی که طبق نظر سوپروایزر باید در بخش دیگري انجام وظیفه نمایید همکاري نمایید ونهایت تلاش خود را در جهت رفع مشکل همکاران دیگر خود به کار گیرید. 
 
سایر موارد
از به همراه آوردن فرزندان خود به داخل بخش جداً خودداري شود ، هر فرد موظف است در صورت تغییرات مربوط به شماره تلفن منزل ، همراه و آدرس ، آن را به واحد مربوطه و دفتر پرستاري اطلاع دهد . ضمناً در صورتی که توانایی خاصی از قبیل فعالیتهاي هنري ،خطاطی ، نقاشی ، فعالیتهاي ورزشی و ... دارید خواهشمند است آن را کتبا اعلام نمایید. 


2.طرح طبقه بندی مشاغل عمومی و اختصاصی
3-آئین نامه جدید مهندسی و ارزیابی مشاغل